ارائه روش واترمارکینگ ویدئو بر اساس تعمیم روش واترمارکینگ فرکتال تصویر

کاهش خطای دسته بندی ماشین بردار پشتیبان با استفاده از الگوریتم های تکاملی
نوامبر 28, 2016
نقش طراحی پایگاه‌ داده‌های توزیع شده و Grid Database Design
نوامبر 28, 2016

ارائه روش واترمارکینگ ویدئو بر اساس تعمیم روش واترمارکینگ فرکتال تصویر

در چند دهه اخیر اینترنت نقش وسیعی در توزیع و ارسال دادهای دیجیتال از قبیل تصویر، صوت و فیلم در سراسر دنیا داشته است. از طرف دیگر وسعت کاربرد و دسترسی آسان به منابع مالتی مدیا و امکان کپی برداری نا محدود بدون از دست رفتن کیفیت این اسناد نیاز به روشی برای مدیریت و حفظ حقوق آثار دیجیتال را مطرح کرد.

استفاده از سیستم‌های رمزنگاری قدیمی این امکان را به وجود می‌آورند که تنها دارنده کلید بتواند متن رسانه رمز شده را مشاهده کند، ولی در چنین حالتی نیز پس از رمزگشایی داده‌ها، امکان استفاده غیرمجاز از آن وجود خواهد داشت. بنابراین روش‌های قدیمی رمزنگاری برای جلوگیری از استفاده غیر مجاز و حملات بداندیشانه کارایی لازم را نخواهند داشت. در این شرایط گنجاندن داده، به صورت غیرمحسوس، برای جلوگیری از استفاده‌های غیرمجاز از پتانسیل تجاری بالایی برخوردار است. برای غلبه بر این مشکل، واترمارکینگ دیجیتال مطرح شده‌است. واترمارکینگ دیجیتال رابطه نزدیکی با نهان‌نگاری و پنهان‌سازی داده دارد. یکی از مهمترین شاخه‌های مخفی پنهان‌سازی، نهان‌نگاری می‌باشد. در حالی که هدف از رمزنگاری محافظت از داده می‌باشد، در نهان‌نگاری هدف به طور خاص مخفی کردن وجود آن‌هاست. در نهان‌نگاری داده، هدف ارسال یک پیام و اطلاعاتی تحت پوشش ارسال یک داده بی‌ضرر می‌باشد. در این جا هدف اصلی داده‌ای است که پنهان شده‌است و اطلاعات پوششی دارای اهمیت نمی‌باشد. برخلاف نهان‌نگاری در واترمارکینگ، داده گنجانده شده به دلیل اهمیت بالای سیگنال میزبان می‌باشد، که با اهداف متفاوتی نظیر حفظ حق نشر، درستی و تمامیت داده، ره‌گیری مسیر انتشار و … انجام می‌شود. در واقع تفاوت اصلی این دو روش در سیگنال دارای ارزش می‌باشد که در نخستین مورد، پیام گنجانده شده و در دیگری خود میزبان است که دارای ارزش می‌باشد.

واترمارکینگ به معنای پنهان کردن اطلاعات در داده پوشش می­باشد به طوریکه با چشم قابل تشخیص نباشد و فقط افراد مجاز قادر به استخراج و جداسازی آنها از داده پوشش باشند. در ضمن سیگنال واترمارک در اثر پردازش­های معمول بر روی رسانه پوشش از بین نمی­رود. از جمله مهمترین کاربردهای واترمارکینگ حفظ حق کپی رایت است، از کاربردهای دیگر  می­توان به ردیابی شخص خائن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WhatsApp chat