تحلیل احساسات با داده کاوی

در یک کلام، می‌توان گفت که در طول دهه‌های گذشته حجم داده‌های تولیدشده توسط کاربران و کمپانی‌های مختلف بسیار قابل‌توجه بوده که از آن به عنوان Big Data (کلان داده) یاد می‌شود اما این داده‌ها زمانی ارزشمند خواهند بود که بتوان آن‌ها را تحلیل کرده و از دل آن‌ها آمار و ارقامی به دست آوریم که با استفاده از آن‌ها بشود به شناخت.
IT_Specialist
پست: 14
تاریخ عضویت: شنبه ژولای 20, 2019 4:27 pm

تحلیل احساسات با داده کاوی

پست توسط IT_Specialist » سه شنبه ژولای 23, 2019 12:31 pm

شاید باورتون نشه ولی محققان امروزه میتونن تحلیل احساسات با داده کاوی انجام بدن.
همیشه بخش مهمی از رفتاری که بشر در راستای گردآوری اطلاعات انجام می‌دهد برای فهمیدن این است که سایر انسان‌ها چه فکری می‌کنند. با افزایش دسترسی‌پذیری و محبوبیت منابع غنی از عقاید مانند سایت‌های نقد و بررسی آنلاین، وبلاگ‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی در این حوزه ایجاد شده است. اکنون افراد می‌توانند از فناوری اطلاعات برای کشف عقاید دیگران استفاده کنند.

از همین‌رو و با توجه به افزایش علاقمندی به سیستم‌هایی که بتوانند افکار و عقاید انسان‌ها را مستقیما مورد کاوش قرار دهند، توجهات زیادی به مباحث «عقیده‌کاوی» (opinion mining) و «تحلیل احساسات» (Sentiment analysis) جلب شد. این دو زمینه به مواجهه رایانشی با عقاید، احساسات و ذهنیت موجود در متن می‌پردازند. در این مطلب، مفاهیم، واژه‌شناسی، تاریخچه و مثال‌هایی از آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

[*][*]دانشمندا میگن که رابطه عاطفی نباید با احساسات شروع شود. بلکه باید با علم آغاز شود و با توافق به پایان برسد.

تقاضا برای اطلاعات عقاید و احساسات
همیشه بخش مهمی از اطلاعاتی که انسان‌ها در طول فرآیند تصمیم‌گیریشان از آن بهره می‌برند، بر اساس پاسخ به پرسش «دیگران چه فکری می‌کنند» است. مدت‌های زیادی پیش از آنکه وب جهان‌گستر توسعه پیدا کند، بسیاری از انسان‌ها در هنگام انتخابات از دوستانشان می‌پرسیدند که به چه کسی رای خواهند داد، از همکارانشان در خواست توصیه‌نامه و یا از گزارش‌های ارائه شده توسط مشتریان یک محصول برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چه محصولی را بخرند استفاده می‌کردند.

اما اینترنت و وب اکنون فرصت آن را فراهم کرده‌اند که انسان‌های بتوانند از عقاید و تجربیات دیگر افراد که الزاما از آشنایان خود و یا منتقدان حرفه‌ای یک حوزه خاص نیستند نیز آگاه باشند (افرادی که تاکنون حتی درباره آن‌ها چیزی نشنیده‌اند). بالعکس این مساله نیز صادق است، در واقع افراد بیشتری عقاید خود را از طریق اینترنت به اطلاع غریبه‌ها می‌رسانند. در ادامه برخی نتایج حاصل از دو نظرسنجی انجام شده در همین رابطه در میان بیش از دو هزار آمریکایی بزرگسال، ارائه شده است.

81% از کاربران اینترنت (یا %60 از آمریکایی‌ها) دستکم یکبار در اینترنت پیرامون یک محصول جست‌و‌جو کرده‌اند.
20% افراد (%15 از همه آمریکایی‌) این کار را به صورت روزمره انجام می‌دهند.
در میان خوانندگان نقد و بررسی‌های آنلاین رستوران‌ها، هتل‌ها و سرویس‌های متنوع دیگر (مانند آژانس‌های مسافرتی یا پزشکان)، %73 الی %87 افراد اذعان کرده‌اند که نقد و بررسی آنلاینی که مطالعه کرده‌اند تاثیر قابل توجهی بر خرید آن‌ها داشته است.
مصرف‌کنندگان گزارش داده‌اند که حاضرند %20 الی %99 پول بیشتر (بسته به اینکه نوع محصول یا سرویس چه باشد) برای خرید یک محصول دارای امتیاز پنج ستاره به جای یک محصول چهار ستاره‌ای بپردازند.
32% از افراد اذعان کرده‌اند که با بهره‌گیری از سیستم‌های امتیازدهی به محصول، سرویس یا شخص به صورت آنلاین، به این موارد امتیازدهی کرده‌اند.


لازم به ذکر است که تنها انگیزه افراد برای دنبال کردن مبحث کاوش عقاید آنلاین، بازاریابی محصولات و سرویس‌های کسب‌و‌کارها نیست. بلکه برای مثال دستیابی به اطلاعات سیاسی یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم این حوزه است. نظرسنجی انجام شده توسط «رینی» (Rainie) و «هوریگان» (Horrigan) در میان ۲۵۰۰ آمریکایی حاکی از آن است که ٪۳۱ آمریکایی‌ها – بیش از ۶۰ میلیون نفر – در کمپین کاربران اینترنت سال ۲۰۰۶ (2006 campaign internet users) حضور داشته‌اند و به تولید محتوا و تبادل دیدگاه پیرامون انتخابات پرداخته‌اند. برخی از یافته‌های این بررسی در ادامه بیان شده است.

از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اذعان کرده‌اند که دلیل اصلی آن‌ها برای انجام چنین فعالیت‌های آنلاینی کسب چشم‌اندازی از جامعه است. ٪۳۴ نیز گفته‌اند که دلیل اصلی آن‌ها برای مشارکت در این کمپین، کسب چشم‌اندازی از فضای خارج از جامعه خودشان بوده.
۲۷٪ افراد، مسائل آنلاین را پیگیری می‌کردند تا از دیدگاه‌ها و نحوه امتیازدهی سازمان‌های خارجی آگاه باشند.
۲۸٪ شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که اغلب از وب‌سایت‌های به اشتراک‌گذاری عقاید استفاده کرده‌اند. این امر حاکی از آن است که بسیاری از افراد صرفا به دنبال سنجش اعتبار عقاید از پیش مطرح شده خود نیستند.
۸٪ افراد اذعان کرده‌اند که نظرات شخصی سیاسی خود را به صورت آنلاین ارسال می‌کردند.
ولع کاربران برای اعتماد به توصیه‌ها و پیشنهاداتی که در داده‌های آنلاین ارائه می‌شود صرفا یکی از دلایل نهفته در پس علاقمندی به سیستم‌های جدیدی است که به‌طور مستقیم با عقاید کاربران کار می‌کنند. «هورینگان» (Horrigan) می‌گوید، به همان میزان که اغلب کاربران اینترنت آمریکا تجربیات مثبتی از جست‌و‌جوهای آنلاین خود پیرامون محصولات و سرویس‌ها ابراز کرده‌اند، ٪۵۸ از کاربران نیز گفته‌اند که اطلاعات آنلاینی برای محصول یا سرویسی که جست‌و‌جو کرده‌اند موجود نبوده، یا دسترسی به آن‌ها غیر ممکن و یا حتی خود داده‌های موجود گیج کننده بوده‌اند. بنابراین، نیاز واضح و مبرهنی جهت کمک به مصرف‌کنندگان محصولات، سرویس‌ها و حتی اطلاعات با ساخت سیستم‌هایی که دسترسی به اطلاعات کنونی موجود را تسهیل می‌کنند وجود دارد.

علاقه‌ای که افراد در عقاید آنلاین خود نسبت به یک محصول یا سرویس نشان می‌دهند و پتانسیل بالقوه تاثیر چنین عقایدی به خوبی برای اهداف گوناگون قابل استفاده است. آنچه بیان شد در واقع همان چیزی است که فروشندگان محصولات و خدمات همه روزه توجه زیادی به آن مبذول می‌دارند. قطعه متنی که از مقاله «زابین» (Zabin) و «جفریز» (Jefferies) در ادامه آمده تصویری از وضعیت موجود ارائه می‌کند.

بازگشت به “شبیه سازی دیتا ساینس - Data science”