شبکه های بین خودرویی VANET

بدون ديدگاه

شبکه های بین خودرویی VANET

معرفی شبکه‏های موردی بین خودرویی

هدف اصلی سیستم‏های بین خودرویی ایجاد امنیت و راحتی برای رانندگان و مسافران می‏باشد. در این راستا تلاش‏های زیادی صورت گرفته تا از تصادفات جلوگیری شود و همچنین وضعیت ترافیک بهتر شود. در شبکه‏های موردی بین خودرویی هر خودرو مجهز به فناوری است که به رانندگان این امکان را می‏دهد تا با یکدیگر و با زیر ساختار جاده ارتباط برقرار کند. زیر ساختار جاده‏ای که به عنوان واحدهای کنار جاده معروف هستند. در برخی از نقاط حیاتی خیابان‏ها و جاده‏ها مانند هر چراغ راهنمایی که سر تقاطع می‏باشد یا هر علامت ایست قرار گرفته‏اند تا وضعیت عبور و مرور را بهبود بخشیده و رانندگی را ایمن‏تر سازند.

به عنوان نمونه در زمان وقوع یک تصادف، رانندگی اقدام به ترمز ناگهانی می‏نمایند. در چنین وضعیتی هرگونه تعلل رانندگان واقع در خودروهای عقبی، می‏تواند باعث ایجاد تصادف‏های زنجیره‏ای گردد و زیان‏های مالی و بعضاً جانی زیادی را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی شبکه‏های بین خودرویی این امکان را دارند تا بدون دخالت رانندگان، تا حد امکان جلوی این امر را بگیرند. مکانیزم کاری شبکه‏های بین خودرویی به این شکل است که به هنگام ترمز، سیستم ارتباطی شبکه‏های بین خودرویی اقدام به انتشار پیام اخطار برای ماشین‏های پشت سر می‏نماید. ماشین‏های دریافت کننده پیام، با مشاهده‏ی پیام اخطار، به‏صورت خودکار اقدام به کاهش سرعت خودرو می‏نمایند. البته در شبکه‏های بین خودرویی، به‏صورت دوره‏ای پیام‏های مختلفی به منظور ایجاد فضای لازم برای رانندگی ایمن، منتشر می‏گردد. وقوع تصادفات جاده‏ای سالانه میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان بر جای می‏گذارد. در شکل زیر رانندگان در حال پخش کردن اطلاعات تصادف برای کل جاده می‏باشند تا به موقع از بروز تصادف دیگر جلوگیری نمایند.

انتقال داده به صورت multi-hop در شبکه ‏های VANET کاری است پیچیده، زیرا گره‌های شبکه (اتومبیل‏ ها) بسیار متحرک بوده و به همین دلیل احتمال قطع شدن ارتباط بسیار زیاد است. یکی از روش ‏های غلبه بر این مشکل استفاده از ایده carry-and-forward است، به این صورت که اتومبیل حامل packet، آن را آنقدر حمل می‏کند تا اتومبیل دیگری وارد محدوده رادیویی آن شده و سپس packet به اتومبیل دیگر منتقل می‏شود. دلیل اهمیت این روش در خوش تعریف بودن پارامترهای مورد استفاده در آن و نیز خوب بودن منطق کلی حاکم بر کلیت روش می‏باشد. اما متاسفانه این روش نقایص و کاستی‏هایی دارد که پیاده‏سازی عملی آن را دشوار می‏کند.

شبکه‏ های VANET زیر مجموعه‏ای از شبکه‏های MANET می‏باشند که می‏توانند جهت ارتباط در سیستم ‏های ITS مورد استفاده قرار گیرند. این شبکه‏ ها مانند MANET ساختار خاصی نداشته و در آن نودها تشکیل‏ دهنده شبکه خودروهای در حال حرکت هستند. تصمیم راننده، سرعت بالا و حرکت مداوم خودروها خصوصیات منحصر به ‏فردی را در این شبکه ‏ها ایجاد کرده است، بنابراین مسیریابی برای انتشار داده‏ها در این شبکه‏ ها مسأله‏ای اساسی است. مسیریابی در این شبکه‏ ها خود به چند دسته تقسیم می‏شوند که یکی از مهمترین آنها مسیریابی مبتنی بر مکان می‏باشد. پروتکل مسیریابی GPSR از پروتکل‏ های پیشتاز در شبکه ‏های مبتنی بر مکان می‏باشد.

فایل کامل انتقال داده شبکه های بین خودرویی VANET از اینجا دریافت کنید.

 

 

فرم ثبت سفارش

  • تمامی درخواست های شما شامل: دوره های آموزشی تخصصی شبیه سازی دوره های آموزشی اجرای پیاده سازی مقاله دلخواه شما دوره های آموزشی پیاده سازی مقاله با آموزش ویدیویی دوره های آموزشی پیاده سازی Ns2 دوره های آموزشی شبکه در Ns3 , Cooja دوره های آموزشی پایتون دوره های آموزشی متلب دوره های آموزشی C++ مشاوره در پایان نامه (ایده پردازی) پیاده سازی فصل 4 پایان نامه پیاده سازی و شبیه سازی پایان نامه پیاده سازی و شبیه سازی مقالات پایه دوره های آموزشی درخواستی و غیره... درخواست های مربوط به دوره ها آموزشی تخصصی در رشته سازی های مهندسی کامپیوتر ، فناوری اطلاعات، مخابرات و غیره می تواند به ما ارسال شود.
  • این فیلد بسیار مهم می باشد. درخواست ها بر اساس ایمیل دسته بندی شده و پاسخ داده می شوند. لطفا ایمیل را صحیح وارد کنید.
  • در این بخش موارد مربوط به درخواست خود را توضح دهید عنوان پروژه عنوان درخواست شما ( پیاده سازی ، شبیه سازی مقاله ، دوره های آموزشی و ...) توضیح از کارتون و دقیقا درخواست شما چیست
  • در صورتی که فایلی میخواهید ارسال کنید می توانید از این بخش ارسال کنید - مانند : (jpg, gif, png, pdf)

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 4 =