شبیه سازی وب اشیاء WOT

بدون ديدگاه

وب اشیاء ((WOT)) یک مفهوم محاسباتی است  که در آن اشیاء روزمره به طور کامل با وب یکپارچه شده اند به عبارت دیگر استفاده از فناوری وب برای ایجاد قابلیت ارتباطات برای اشیاء هوشمند است. پیش نیاز WoT برای اشیائی است که در سیستم های کامپیوتری تعبیه شده اند و  ارتباط با وب را فعال می کنند و بعد از این قادر خواهند بود بر طبق استاندارد های موجود در وب با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. وب اشیاء با توجه به این که  زیر مجموعه ای از آیوتی است بر استانداردهای نرم افزاری و چارچوب هایی نظیر REST، HTTP و URI تمرکز می کند تا برنامه ها و خدماتی را ایجاد کند که با انواع مختلفی از دستگاه های شبکه ترکیب و ارتباط برقرار می کنند. نکته کلیدی این است که این امر بازنگری وسایل ارتباطی نیست، زیرا از استانداردهای موجود استفاده می شود.

به همراه پیشرفت در ساخت دستگاه های کوچکتر میکرو الکترونیک و ارتباطات رادیویی کم قدرت، وب اشیاء احتمالا تاثیر بزرگی در انقلاب آیوتی خواهد داشت. با این حال، WOT امروزه  پیشرفت زیادی داشته است، زیرا تکنولوژی موجود تا حد زیادی در حال استفاده از آن می باشد. ایده اصلی در WOT این است که اشیاء دنیای واقعی را به عنوان منابع معرفی کنند و با استفاده از شیوه ارتباطات نمایندگی دولت (ReST) ارتباط برقرار کنند.

 

معماری وب اشیاء

مانند معماری لایه ای OSI که پروتکل ها و استانداردهای زیادی را برای اینترنت سازماندهی می کند، معماری WoT نیز در تلاش است تا پروتکل ها و ابزارهای وب را به چارچوب مفید برای اتصال هر دستگاه یا شی به وب تبدیل کند. پشته معماری WoT  سطح هایی است که قابلیت های را اضافه می کند. معماری وب اشیاء از چهار لایه تشکیل شده است که در ارامه آن را شرح می دهیم:

  • لایه اول

این لایه مسئول تبدیل هر چیز به موضوع وب است که می تواند با استفاده از درخواست HTTP مانند هر منبع دیگر در وب، تعامل داشته باشد.

  • لایه دوم 

علامتگذاری اشیائی که از طریق HTTP و WebSocket API قابل دسترسی هستند بسیار عالی است، اما به این معنا نیست که برنامه ها واقعا میتوانند درک کنند که چه چیز، چه اطلاعاتی و یا خدماتی را ارائه میدهد. این لایه تضمین می کند که اشیاء شما فقط می تواند توسط سایر سرویس گیرندگان HTTP مورد استفاده قرار گیرد، همچنین می تواند قابل جستجو و به طور خودکار توسط سایر برنامه های WoT  نیز استفاده شود.

  • لایه سوم:

این لایه مشخص می کند چگونه داده های تولید شده توسط چیزها می تواند به شیوه ای کارآمد و ایمن در وب به اشتراک گذاشته شود. در این سطح، مجموعه ای از پروتکل های وب کمک می کند.

  • لایه چهارم:

در نهایت ما نیاز داریم تا به یک درک از ادغام داده ها و خدمات برسیم و همچنین از ابزارهای وب مانند نرم افزار تجزیه و تحلیل و پلت فرم های مخلوط اطلاعاتی بدست آوریم که تمامی این ها در لایه چهارم صورت می گیرد.

 

وب اشیاء یک پروتکل کاربردی در سطح بالا است که برای به حداکثر رساندن قابلیت همکاری در آیوتی طراحی شده است. فن آوری های وب به طور گسترده ای محبوب هستند و تمام انعطاف پذیری و ویژگی های مورد نیاز برای اکثر برنامه های کاربردی IoT آینده، از جمله کشف، امنیت، و پیام های زمان واقعی را ارائه می کنند.

 

آیوتی در مقایسه با وب اشیاء

  • از دیدگاه توسعه دهندگان، WoT دسترسی و کنترل منابع و برنامه های آیوتی را با استفاده از تکنولوژی های وب (مانند HTML 5.0، جاوا اسکریپت، آژاکس، PHP، Ruby n Rails و غیره) انجام می دهد.
  • ساخت WoT بر اساس اصول RESTful و REST API است که هر دو توسعه دهندگان و استقرار کنندگان را قادر می سازد تا از محبوبیت و بلوغ فن آوری های وب بهره مند شوند.
  • IoT در مورد ایجاد یک شبکه از اشیاء، افراد، سیستم و برنامه های کاربردی است در حالی که WoT تلاش می کند تا آنها را به وب بسپارند.
  • دامنه برنامه های آیوتی گسترده تر است و شامل سیستم هایی می شود که از طریق وب قابل دسترسی نیستند (به عنوان مثال WSN معمولی و سیستم RFID)

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =